Beleidsplan 2019 – 2021

1. Inleiding

De Stichting PartnersforAfrica werd op 18 februari 2019 opgericht. Op 6 juli 2020 werd statutair &Asia aan de naam toegevoegd. Dit beleidsplan heeft betrekking op de periode februari 2019 – december 2021. In dit beleidsplan verwoordt het bestuur de doelstellingen en de verwachte resultaten van de activiteiten in deze periode.

2. Visie en Missie

Visie
Particulieren die kansen zien en ondernemend zijn ingesteld kunnen veel betekenen voor landen met een opkomende economie. Zij kunnen in hun eigen omgeving ontwikkelingen op gang brengen omdat ze bekend zijn met lokale behoeften en ze weten hoe zij hier direct op in kunnen spelen. Zij kennen de lokale autoriteiten. Zij vervullen een voortrekkersrol bij het verkrijgen van een bredere erkenning. Zo groeien nieuwe initiatieven uit tot een bredere ontwikkeling. Dit kan het begin zijn van een blijvende verandering op grotere schaal. Als ondernemers als deze de ruimte krijgen om verantwoordelijkheid te nemen zal dit de kans op succesvolle en duurzame resultaten vergroten.

Missie
De stichting PartnersforAfrica&Asia heeft als doel om kansen en mogelijkheden voor ondernemerschap te ondersteunen. Dit ondernemerschap moet voor de doelgroep wel direct leiden tot uitzicht op een zelfstandig bestaan, op een perspectief voor de toekomst of op betere levensomstandigheden. Het welzijn van een grotere gemeenschap moet er bij gebaat zijn, en bereikte resultaten moeten duurzaam van aard zijn. Tot slot moet de ondernemingsactiviteit gelijkwaardigheid binnen de gemeenschap bevorderen. Onzestichtingrichtzichopinitiatievenbinnendegezondheidszorg,het onderwijsende werkgelegenheid op het Afrikaanse en Aziatische continent. De stichting stelt kennis, ervaring en/of extra budget ter beschikking om projectdoelen te kunnen bereiken. Hiermee levert de stichting een bijdrage aan de volgende in 2015 aangenomen Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties: goede gezondheid en welzijn, geen honger en geen armoede.

3. Werkwijze

Kernwaarden
Het bestuur kiest als haar kernwaarden: respect, gelijkwaardigheid, betrouwbaarheid, transparantie en duurzaamheid Respect voor lokale inzichten en culturele waarden is een basisvoorwaarde, omdat veranderingen alleen duurzaam zijn als ze gedragen worden door de gemeenschap en dus passen in een herkenbare context. Als de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van een project of activiteit bij de initiatiefnemers ligt houden zij ook de regie over samenwerking met buitenlandse partijen. Dit bevordert een samenwerking op basis van gelijkwaardigheid waarbij capaciteiten van beide kanten worden ingezet om tot het beste resultaat te komen. De stichting moet worden ervaren als een partner met de juiste drijfveren, die betrouwbare informatie verstrekt en afspraken nakomt. Besluiten, financiële gang van zaken en opgedane ervaringen van de stichting worden zonder terughoudendheid en beargumenteerd gedeeld met derden. De stichting streeft er naar om zichzelf overbodig te maken. Daarom wordt de context van een mogelijk nieuw project goed onderzocht en blijft de verantwoordelijkheid bij de projecteigenaar in de landen waar wij actief zijn.

Betrokkenheid
De stichting werkt vanuit een persoonlijke betrokkenheid bij een ondernemer in een land met een opkomende economie. De bestuursleden hebben het project bezocht of hebben de verantwoordelijke voor het project zelf ontmoet. Wij besteden veel tijd aan het leren kennen van achtergronden en drijfveren.

Gerichte en actieve samenwerking
Een samenwerking kan tot stand komen als een ondernemende particulier ons weet te overtuigen dat een plan of een activiteit op niet al te lange termijn blijvende positieve veranderingen teweeg kan brengen. De stichting kan de ondernemer zorg en werk uithanden nemen, door ondersteuning te bieden bij niet lokaal gebonden zaken. De stichting kan ook ondersteunen door een koppeling maken met elders beschikbare kennis, ervaring of financiële middelen. Een nieuwe samenwerking kent een tevoren afgesproken doel. De stichting blijft betrokken zolang dit doel nog niet is bereikt, en samenwerking een toegevoegde waarde heeft. De samenwerking mag geen afhankelijkheid in stand houden of creëren. Met het behalen van het doel, eindigt in principe de samenwerking. Onze stichting kan ook een ambassadeursrol vervullen voor de ondernemer en diens activiteiten. De stichting koppelt actief en regelmatig terug naar donateurs, zowel inhoudelijk als financieel. Na de besteding van de gelden legt zij een financiële eindverantwoording af.

Korte lijnen
De stichting staat via email, whatsapp, telefoon e.d in direct contact met de ondernemer die formeel verantwoordelijk is voor het project. De ondernemer voert zijn activiteiten uit binnen het kader van een geldige juridische structuur.

Op maat gesneden
Onze stichting besteedt veel aandacht aan de vraag achter de vraag. Dat vergt regelmatig overleg. De samenwerking moet een concreet en voldoende omschreven doel hebben en gericht zijn op een concreet resultaat. Een van de uitgangspunten hierbij is dat er een bewijsbare behoefte bestaat waaraan tegemoet gekomen wordt en dat er een duurzame verbetering van de situatie zal ontstaan. Plannen worden vooraf getoetst aan het overheidsbeleid, aan lokale gebruiken, op kosten en opbrengsten, op beschikbare deskundigheid, en op de beoogde toekomstige zelfredzaamheid. Ook worden van tevoren afspraken gemaakt over terugkoppeling en verantwoording.

Minimale overheadkosten
Het stichtingsbestuur doet haar werk op vrijwillige basis. Dat geldt ook voor deskundigen die ervaring en kennis inzetten voor een samenwerking. Hieruit volgt dat, na aftrek van niet te vermijden kosten, meer dan 95% van de inkomsten van de stichting direct ten goede komt aan een doelgroep in Afrika of Azië. De stichting ontvangt haar inkomsten van (particuliere) fondsen, scholen en individuele schenkers.

4. Ambities

Projecten
De stichting zal de komende drie jaren met één tot vijf ondernemende particulieren in landen met een opkomende economie samenwerking aangaan. De stichting start met één project. Na verloop van tijd zal de stichting beslissen op welke termijn en met welk project de stichtingsactiviteit zal worden uitgebreid. Het aantal projecten zal worden bepaald door de omvang van de samenwerking en de beschikbare tijd van de bestuursleden. De inhoud van de samenwerking en de toegevoegde waarde voor een project zijn voor het bestuur belangrijker dan het verruimen van het aantal projecten. Nieuwe projecten dienen zich aan via het netwerk van de bestuursleden of via een verzoek aan het bestuur.

Als eerste gaat de stichting een samenwerking aan met het nieuwe Rwanda Charity Eye Hospital (RCEH), gelegen aan de rand van de hoofdstad Kigali. Beide directeuren hebben een zeer lange staat van dienst binnen de gezondheidszorg in Rwanda. Zij besloten in 2016 een eigen ziekenhuis te bouwen met een charitatieve doelstelling. Het RCEH werd met hulp van vele donateurs gebouwd en op 18 november 2018 onder grote belangstelling geopend. Men kan hier terecht voor alle denkbare oogheelkundige behandelingen, onafhankelijk van inkomen of verzekering. De initiatiefnemer voor dit nieuwe ziekenhuis was goed bekend bij de stichting. Wij waren dan ook aanwezig bij de opening in Kigali. Direct vanaf de opening wordt het ziekenhuis bezocht door enorme aantallen patiënten uit het hele land, en zelfs van over de grens.

In 2019 en 2020 zal de nadruk liggen op verbetering van de infrastructuur en het omlaag brengen van de hoge energiekosten. De huidige stroomvoorziening is onvoldoende betrouwbaar gebleken. Dit kan de voortgang van bijvoorbeeld operaties ernstig belemmeren, maar ook tot schade aan apparatuur leiden. Door de aard van haar activiteiten gebruikt het ziekenhuis relatief veel energie. De installatie van zonnepanelen zou het ziekenhuis enorm helpen.

Communicatie
De stichting, die in februari 2019 is opgericht, werkt aan een nieuwe website. Als start is een eenvoudige website gemaakt die alle vereiste gegevens bevat. De stichting hecht aan een goede relatie met haar donateurs. Via email blijven zij op de hoogte van iedere belangrijke mijlpaal of een nieuwswaardig feit. Ook tegenvallers worden gemeld. Bij de afronding wordt een financieel verslag gestuurd naar de donateurs. De stichting streeft naar minimaal één Nieuwsbrief per jaar. De Nieuwsbrieven zijn bestemd voor donateurs, direct betrokken deskundigen, relaties en overige bij de stichting bekende belangstellenden. De Nieuwsbrief wordt via email verstuurd en op de website geplaatst.

Het bestuur intern
Onze stichting onderhoudt een netwerk van zeer ervaren adviseurs en deskundige service- en dienstenverleners. De meeste hebben ervaring in of met Afrikaanse landen. Dankzij dit netwerk kan de stichting meestal snel en ter zake kundig handelen. Het stichtingsbestuur vindt het belangrijk om op de hoogte te blijven van relevante ontwikkelingen. Lidmaatschappen, bijvoorbeeld van de branchevereniging Partin, seminars, webinars, trainingen, themadagen, de Afrika dag, netwerkbijeenkomsten, contacten bij Wilde Ganzen e.d. zijn voorbeelden van hoe bestuursleden voeling houden met de sector. Kennis uitwisseling met besturen van vergelijkbare stichtingen wordt gezien als inspirerend en nuttig. Onze bestuursleden hanteren hoge normen voor de kwaliteit van wat zij doen. Wij stellen onszelf kritische vragen en bewegen mee met de tijd.

5. Verantwoording

Jaarlijks worden de activiteiten, inkomsten en uitgaven van de stichting verantwoord in een (financieel) jaarverslag. Dit verslag wordt gepubliceerd op de website van de stichting. De stichting doet direct na besteding van gelden schriftelijk en gedetailleerd verslag aan de donateurs persoonlijk. Meer algemene verslaglegging wordt gedaan op de website en in Nieuwsbrieven. Beeldmateriaal maakt in principe onderdeel hiervan uit. De persoonlijke betrokkenheid van onze bestuursleden brengt met zich mee dat projecten en ondernemers jaarlijks worden bezocht. Zo kunnen wij uit de eerste hand verslaglegging blijven doen.

6. Fondsenwerving

 Voor het verkrijgen van de benodigde fondsen zullen wij in ieder geval:

– onze bestaande donateurs aanschrijven,

– vermogensfonds(en) en andere steunfondsen aanschrijven,

– een suppletie aanvragen bij Wilde Ganzen, als dit past binnen hun richtlijnen

– aansluiting zoeken bij acties binnen scholen, kerkgenootschappen e.d.

7. Sterkten en Zwakten

Sterkten
Onze bestuursleden hebben gezamenlijk een brede en relevante (werk-)ervaring op het gebied van gezondheidszorg in Afrika, financiën, ondernemerschap, IT, samenwerking met ontwikkelingsprojecten, fondsenwerving en het beheren van een stichting.

De samenwerking met het Rwanda Charity Eye Hospital RCEH) betreft een nieuw ziekenhuis dat is gebouwd vanwege de dringende behoefte aan meer oogheelkundige medische zorg in het land. Er is een groot tekort aan oogartsen. De missie van het ziekenhuis is om toegankelijk te zijn voor iedereen, ook als de basisverzekering de behandeling niet dekt. De oogarts staat landelijk bekend om zijn deskundigheid en zijn betrokkenheid bij het arme deel van de bevolking. Het ziekenhuis biedt naast de meer gangbare behandelingen ook medische zorg van zeer specialistische aard, welke uniek is in het land. Ook patiënten uit omringende landen bezoeken dit ziekenhuis.

Het ziekenhuis is gebouwd op particulier initiatief van een ondernemende oogarts en een financieel deskundige, beide met een lange staat van dienst in het land. De overheid staat hier positief tegenover wat blijkt uit een snel tot stand gekomen aansluiting bij het staatsziekenfonds en de verbetering van de omliggende infrastructuur. Het RCEH heeft contracten met alle belangrijke verzekeringsmaatschappijen. Het ziekenhuis draait zonder enige financiële steun of subsidie

 

Zwakten
De stichting staat aan de start van haar bestaan en kan nog weinig eigen resultaten laten zien die het beleidsplan ondersteunen.  Als bestuur hebben wij wel ruime ervaring via andere stichtingen en via werkervaring in Afrika.
Ook het ziekenhuis bevindt zich als organisatie in een opstartfase, waardoor er begin 2019 nog geen historie is waar naar verwezen kan worden. De beide directeuren hebben echter wel een naam opgebouwd in Rwanda via hun vorige werkkring.

8. Strategisch stappenplan 2019 -2021

 In chronologische volgorde:

A. Het regelen van alle formaliteiten die bij de oprichting van een stichting horen: het beleidsdocument, bankrekening, anbi registratie, huisstijl, website, verzekering, privacy protocol, lidmaatschappen e.d.. De stichting gaat een contract aan met een professionele organisatie die gegarandeerd zonder verlies en tegen lage kosten financiële transacties uitvoert naar het buitenland. Samengevat regelt dit het kunnen functioneren als stichting.

B. Bekendmaking van het bestaan van de stichting in het netwerk, in binnen en buitenland. Dit regelt het kunnen gaan functioneren als partner binnen een netwerk en voor projecten.

C. Aan de slag als partner voor een startende ondernemende particulier in een Afrikaans land. Voor de samenwerking met het Rwanda Charity Eye Hospital zijn de afspraken reeds gemaakt.  

Parallel hieraan werkt de stichting aan uitbreiding van het netwerk van deskundigen die belangeloos hun kennis en ervaring willen inzetten. Ons plan is om ieder project één keer per jaar te bezoeken.